Argentinië, Uruguay en Brazilië

Argentinië, Uruguay en Brazilië,

Inmiddels ons laatste verhaal en die schrijven we wanneer we alweer veilig geland zijn in Nederland. Voor onszelf en voor onze trouwe volgers het laatste verhaal met extra veel foto's over bovenstaande landen. We kunnen helaas maar 1 fotoalbum (Brazilië) koppelen aan dit verhaal maar bij het kopje foto's vind je ook foto's van Uruguay en Argentinië.

Na Bolivia hebben we nog 1.5 maand voor Argentinië, Uruguay en Brazilië. We kijken vooral uit naar Argentinië met zijn schijnbaar overheerlijke vlees, bekende wijnen en Boca Juniors. Inmiddels kunnen we stellen dat Argentinië super was maar dat Brazilië met zijn zon, zee en strand, zeker aan het eind van de reis, beter bij ons paste. Uruguay viel daarentegen een klein beetje tegen.

In Argentinië gaan we op zoek naar de befaamde steaks wat te vaak op een teleurstelling uitdraait. In het noorden (wat bijzonder veel weg heeft van de natuur van Bolivia) van Argentinië eten ze nog voornamelijk lamavlees met rijst, in het centrale gedeelte mag je blij zijn als ze de BBQ niet samen met je vlees op tafel zetten en het vuur niet meer van je zwarte vlees afkomt. Pas in Buenos Aires met dank aan Argentijnse vrienden vinden we de perfecte steak. Tussen 19.00 en 20.00 uur kan je hier met 40% korting het beste vlees van BA eten. Je wordt echter wel de tent uitgesmeten als het dan ook 20 uur is!

Naast deze zoektocht is de zoektocht naar wijnen een stuk makkelijker. Zowel in Mendoza als Cafayate huren we fietsen voor een heerlijk dagje wijnproeven. Daarnaast worden we aangenaam verrast met een heerlijk proeverij bij een olijvenboer en een kaasboer!

Wegens tijdgebrek duiken we niet meer het zuiden in voor Patagonië, daarbij wordt het herfst en kouder. We pakken daarom de nachtbus naar Buenos Aires en vermaken ons daar prima, zien veel van de stad en beleven een wedstrijd van Boca Juniors! Wat een gave ervaring is het om tussen de harde kern te staan.

Vanuit BA pakken we de boot voor een weekje Uruguay. De herfstvakantie is daar net begonnen en het is fris! Daarom slaan we de stranden over en vermaken ons in Carmelo, Colonia en Montevideo. We wisten niet wat we van Uruguay moesten verwachten maar het was allemaal niet heel bijzonder. Carmelo was uitgestorven, Colonia is een klein schattig toeristen dorpje waar we 2 nachtjes hebben doorgebracht en Montevideo schijnt het kleine broertje van BA te zijn maar er valt weinig te vergelijken behalve de taal en dezelfde baai waar ze aan liggen.

Dus snel terug naar Argentinie. Waarom? De watervallen van Iguazu!

Helemaal in het noorden op de grens met Paraguay en Brazilië liggen de cataratas van Iguazu! Het is een omweg maar wat is dit fantastisch. Zeker een van de hoogtepunten van de reis! Je kunt de watervallen vanuit Argentinië en vanuit Brazilië bezoeken. Wij bezoeken ze van beide kanten en worden niet teleurgesteld. Aan de Argentijnse kant sta je midden in de watervallen, maar aan de Braziliaanse kant heb je het overzicht. Wat een goed einde van Argentinië en wat een goed begin van Brazilië!

De hele reis hebben we het eigenlijk niet over Brazilië gehad maar zo tegen het einde van de reis kijken we er erg naar uit. Eindelijk zon, zee en strand! We vliegen van Iguazu naar Rio de Janeiro en komen daar 's avonds aan. We slapen op de grens van de wijken Ipanema en Copacabana op 2 blokken van het strand. Hoewel Rio groot is, is het echt een fantastische stad. We hebben maar 3 dagen dus het wordt druk. Op de eerste dag bezoeken we het beeld van Christus waar vandaan je een mooi uitzicht over Rio hebt met zijn stranden, bergen, meren, hoogbouw, favellas en de sugarloaf. Hierna belanden we op het strand van Copacabana voor de lunch en bekijken de zonsondergang op het strand van Ipanema.

De volgende dag gaan we naar het centrum waar we flink wat kado's scoren en meerdere havaiana's voor onszelf kopen. Vanuit het centrum gaat/ging er een tram naar de wijk Santa Teresa. Maar als we daar aankomen rijdt de tram niet meer en wegens de vele corruptie zal hij dat voorlopig ook niet doen. Daarom pakken we de bus en belanden in een uniek stukje Rio. Santa Teresa voelt aan als een klein, creatief dorpje met terrasjes en restaurants en mooie koloniale panden! 's Avonds pakken we nog een concert mee op het strand met lokale beroemdheden.

Op onze laatste dag gaan we in de ochtend naar de Sugarloaf. Dit is een heuvel waar vandaan je wederom een mooi uitzicht hebt over Rio en het beeld van Jezus goed kunt zien. 's Middags leggen we onze handdoek neer op het strand en we beëindigen onze tijd in Rio met iets teveel Caiparinha's!

De laatste dagen liggen we op het strand van Ilha Grande. Dit is onze laatste bestemming voor we vanuit Sao Paolo terugvliegen naar Nederland. We hadden 5 nachtjes geboekt maar het bevalt ons zo goed dat we 3 nachten bijboeken. Lekker nog een week vakantie voor we teruggaan naar het frisse Nederland.

Na bijna 8 maanden kunnen we concluderen dat we echt een top tijd hebben gehad. We zijn op unieke, mooie, fijne, gave, speciale, relaxte plekken geweest. Soms zaten er plekken tussen die niet helemaal brachten wat we ervan verwacht hadden maar die zorgen ervoor dat andere plekken juist weer iets extra's hebben. Inmiddels staan we weer in Amsterdam en kunnen we tevreden terug kijken op een absoluut, briljante periode!

Als afsluiter voor de liefhebbers een soort top 3 (of top 4 of 5) over Midden- en Zuid-Amerika!

Het mooiste land:
1) Colombia
2) Bolivia
3) Guatemala (voor Wout met El Salvador)
4) Brazilië

Het meest gastvrije volk:
1) De Colombianen
2) De El Salvadorianen
3) De Belizianen
4) De Argentijnen

Het uniekste plekje om de nacht door te brengen:
1) De zeilboot waarmee we van Panama naar Colombia zeilen
2) De villa midden in de jungle van Matapalo, Costa Rica, inclusief apen en toekans
3) Onze 'penthouse' op de koffieplantage in Salento, Colombia
4) Heerlijk plekje op verlaten strand bij La tortuga verde, El Salvador
5) Eigen hutje in de vallei bij Lanquin (Semuc Champey), Guatemala

Wat waren onze hoogtepunten tijdens deze reis:
1) Het zeilen van Panama, via de San Blas eilanden, naar Colombia
2) De Galapagos, omdat het echt een heel bijzondere plek is
3) Na heel veel zoeken: het kopen van een nieuwe camera, zodat we weer mooie foto's kunnen maken, in Quito, Ecuador
4) De watervallen van Iguazu, heel indrukwekkend!
5) Paardrijden in Tupiza, Bolivia.

De mooiste steden:
1) Rio de Janeiro, Brazilië
2) Antigua, Guatemala
3) Popayan, Colombia
4) Cartagena, Colombia

Helaas vaker dan ons lief was, maar we hadden een paar lastige grensovergangen:
1) Honduras - Nicaragua, onze tassen waren dankzij een vervelende fiets-taxi-man eerder de grens over dan wij
2) Ecuador - Peru, om 1 uur 's nachts 2 uur lang wachten om Ecuador uit te mogen en om 4 uur nog een keer in de rij om Peru in te komen
3) El Salvador- Honduras, dankzij het missen van een entry stempel was het lastig om El Salvador uit te komen. Officieel zijn we nooit in El Salador geweest!

Er zijn in Latijns Amerika ook minder indrukwekkende landen:
1) Panama (zonder San Blas), weinig mooie plekjes en op die mooie plekjes hadden we veel regen.
2) Noord-Peru, lange busritten, vliegende bakstenen en allebij ziek.
3) Uruguay, hier is, zeker in de herfst weinig te beleven.

Naast onze hoogtepunten hebben we nog meer super mooie plekjes gezien:
1) Valle de Cocora in Zuid-Colombia. De vallei met 60m hoge palmbomen is gewoon indrukwekkend.
2) Isla de Ometepe in Nicaragua is sprookjesachtig mooi.
3) Little Corn Island, heerlijk relaxed, typisch Caribisch eiland.
4) Cafayate, Argentijnse wijnen en kazen in een gelegen in een mooie vallei

Strandliefhebbers als wij zijn, hebben we veel stranden gezien, deze staken er boven uit:
1) Tortuga beach op de Galapagos. Perfect wit strand met azuurblauw water in combinatie met tamme, wilde dieren
2) De strandjes van de bounty eilandjes in de San Blas bij Panama.
3) Tayrona in Colombia. Jungle tot aan de waterlijn.
4) La tortuga verde in El Salvador. Een lang leeg strand met ondergaande zon, golven en palmbomen.
5) Palmar praia op Ilha Grande bij Brazilië. Een van de vele idyllische baaien op het eiland.

Naast luieren op stranden hebben we een aantal indrukwekkende culturele plekken bezocht waaronder:
1) Machu Picchu in Peru, DE Inca ruïnes
2) Tikal in Guatemala, mysterieuze Maya ruïnes in de jungle
3) ATM tour Belize, een tocht door grotten naar de geschiedenis van de Maya's
4) De dodelijke mijnen van Potosi, Bolivia

Door deze trip is het bijzonder slecht gesteld met onze conditie. Ondanks dat, konden we gelukkig nog wel van onderstaande genieten:
1) De klim van de vulkaan Madeira op Isla de Ometepe.
2) Het 4 dagen lopen van de Inca trail om te eindigen bij Machu Picchu, Peru
3) 2 dagen lang stuiteren op een paard is voor ongeoefende ruiters  gaaf maar pijnlijk. Tupiza, Bolivia

Van welke plekken hadden we van te voren veel van verwacht maar vielen uiteindelijk een klein beetje tegen:
1) De Nariz del Diablo, de trein in Ecuador die langs 'enorme' afgronden rijdt. Achteraf viel dat reuze mee!
2) De ruïnes van Copan in Honduras. Na de ruïnes van Tikal is dit gewoon niet zo spektaculair meer.
3) El Valle, Panama. Zou een heel mooi gelegen bergdorpje moeten zijn. De meest onvriendelijke mensen, Chineze supermarkten, alleen maar regen en te uitgestrekt om te bewandelen maakten dit een enorm onaangenaam dorp.
4) Bocas del Toro, Panama. Dit is in ieder geval niet het schoolvoorbeeld van een idyllisch eiland. Slapend in Russische architectuur, smerige bende en een karig ontbijt zorgden voor een snel vertrek.
5) Zumbahua, Ecuador. Volgens de boeken een lief en rustig bergdorpje. Volgens ons een uitgestorven dorp zonder eettentjes of een bar en maar 1 hotel met stapelbedden. Oja, en snachts tegen het vriespunt.

Uiteraard zijn er voor geordende Nederlanders dingen die we niet goed begrijpen aan Latijns Amerika zoals:
1) Nergens is er ook maar een beetje logica te vinden. Niet bij de bakker, bij de bus of de hotels
2) Bussen die om de 2 meter stoppen om mensen op te pikken of juist te droppen. Bushaltes? Neen!
3) Alles dient met een korreltje zout genomen te worden bijvoorbeeld: Ahorita betekent echt niet altijd NU METEEN!
4) 's nachts in een hotel hoef je echt niet stil te zijn. Rekening met andere mensen houden? Wat is dat?
5) Roggelen in de bus, waarom niet!

Wat we in Nederland ook wel zouden willen:
1) Bussen die achteruit rijden om nog passagiers mee te nemen
2) Wat relaxter met kids omgaan
3) Wat meer ontspannen zijn, tranquillo!

We keren ongetwijfeld nog een keertje terug, maar welk land staat er dan bovenaan ons lijstje?
1) Brazilië
2) Argentinië/Chili ( Patagonië)