Costa Rica en Panama

Buenas amigos

Allereerst (wat aan de late kant) nog fijne kerstdagen gewenst en uiteraard een gelukkig nieuwjaar!

Na een heerlijke week op de Corn Islands stond ons een lange dag te wachten met als bestemming Tamarindo, Costa Rica. Van alle kanten vooral positieve verhalen over Costa Rica gehoord hoe ontzettend mooi het land is, maar deze positieve verhalen werden standaard vergezeld door; het is zo ontzettend Amerikaans en ook wel wat aan de prijzige kant.
Achteraf kunnen wij voor onszelf stellen dat Costa Rica een onwijs mooie natuur heeft met "teveel nationale parken" maar ook dat het ontzettend Amerikaans en toeristisch is. Neemt niet weg dat we er een leuke tijd hebben gehad.

Begonnen in Tamarindo aan de Pacifische kust. Vooral hier gekomen om de leatherback turtle te zien. Tour geboekt voor de volgende dag, maar wat gebeurt er, een leatherback besluit op klaarlichte dag op het drukste strand eieren te leggen!!! Zo gaaf om dat mee te maken en de tour dus maar weer gecanceld.

Uiteraard hebben we hier mooie foto's van genomen, ware het niet dat in een later stadium (Panama City) van onze reis onze camera is gestolen, inclusief alle foto's van Costa Rica en Panama. Dus helaas een verhaal zonder al te veel foto's.

Na een goede eerste kennismaking met Costa Rica door naar Quepos ook aan de Pacifische kust. Bij Quepos zijn we naar het Nationaal park Manuel Antonio geweest, mooi maar niet indrukwekkend. Daarna door naar Uvita. Hier in een heerlijk 'eco' hostel geslapen en lekker op het strand gelegen. Een heerlijk breed strand met bijzonder weinig toeristen, zo fijn. Hier ook Willem en Maggie ontmoet, een super leuk Nederlands stel waar we vervolgens een kleine week mee hebben opgetrokken.

Na Uvita met zijn 4-en doorgegaan naar ons hoogtepunt van Costa Rica, Matapalo! Dit ligt in het het Nationale park Corcovado en bestaat uit super de luxe eco resorts, waar je overigens helemaal niets van merkt. In Uvita kregen we de tip om in Casa Colorado te gaan slapen omdat daar goedkope hutjes te huur waren. Daar aangekomen was het eigenlijk gesloten maar in overleg met de caretakers konden we met zijn 4en in een SUPERVET huis midden in de jungle slapen!!!! Het huis was helemaal open en praktisch opgeslokt door de jungle. Van hieruit heerlijke tochten gelopen en gezwommen in een waterval en uiteraard de zee. 's Avonds 'eigen' gevangen vis gegeten en potjes klaverjas gespeeld bij kaarslicht. 's Ochtends werden we vervolgens wakker gemaakt door de vele apen die de cocosnoten uit de boom kwamen plukken! Tevreden over Costa Rica door naar onze laatste bestemming in Midden Amerika, Panama.

Allebei hadden we superveel zin om naar Panama te gaan, waren we ontzettend benieuwd naar. Nu achteraf moeten we helaas stellen dat het ons niet heeft gebracht wat we gehoopt hadden. Hier waren 2 redenen voor. 1: de vele regen en 2: de gestolen camera in Panama City. Ondanks dit alles heeft Panama wel mooie en fijne plekjes.

Vanuit Costa Rica vrij soepel aangekomen in Boquette, Panama. Dit dorp blijkt in de top 5 beste dorpen ter wereld te staan voor gepensioneerden! En wij begrijpen het wel. In de bergen, heerlijk klimaat, super omgeving en lekker eten. Hier hebben we 4 dagen doorgebracht waarvan 1 dag een scooter gehuurd om de omgeving af te scheuren. Verder veel gelopen en lekker gegeten. So far so good in Panama.

Na Boquette door naar de eilanden van Bocas del Toro. Op die reisdag kwamen we er achter dat de creditcard het eventjes niet deed dus met 20 dollar aangekomen op het eerste eiland. Vanuit NL kregen we te horen dat het ongeveer 3 dagen zou duren voor we weer geld konden 'trekken'. Dus wat doe je dan op een eiland? Op zoek naar een Nederlander die geld voor je wil pinnen om dat geld vervolgens terug te geven via internetbankieren! Na een fikse zoektocht een Briljante Nederlander gevonden die meteen op zijn fiets sprong, hoe Nederlands haha, om geld voor ons te pinnen. Dankzij hem viel Bocas nog niet in het water. Wij nog dezelfde avond door naar een ander eiland, Isla Bastimentos. Een stuk rustiger met super stranden en de bekende rode giftige kikkers. Helaas hier in 4 dagen 3.5 dagen regen gehad dus niet veel kunnen doen. Bocas was al mooi in de regen moet je nagaan in de zon!

Na Bocas via David door naar het bergdorpje El Valle. Denk aan de Zeedijk, Amsterdam, met al zijn Chinese restaurants en winkels maar dan midden in een krater. Mooie omgeving, verschrikkelijk nare mensen, stom hostel, een lekkend toilet en... regen. Eerste nacht niet geslapen omdat de overburen een feestje gaven met Enrique, Pitbull en Shakira in de mix op de beats van de welbekende Reggaeton en dan op volume 100. Niek, je zou er van genoten hebben!

Na deze tegenvaller door naar Panama City. De eerste hoofdstad van Midden Amerika waar we daadwerkelijk zouden verblijven. Hier een nacht of 5 doorgebracht. De eerste nachten in het koloniale oude centrum. Heerlijk gegeten en rondgelopen en uiteraard ook even gekeken bij het Panama kanaal. Na het oude centrun ook nog geslapen in een andere wijk omdat we onze kerst moesten regelen. We wilden namelijk heel graag met kerst van Panama via de San Blas eilanden naar Colombia zeilen. Dit is uiteindelijk ook gelukt! Vertrokken op 23 dec om 28 december in Colombia aan te komen. Helaas werd deze briljante trip vooraf gegaan door onze eerste tegenvaller op deze reis. Op klaarlichte dag werd onze camera incl. alle fotos van Nicaragua, Costa Rica en Panama gestolen. Wat betekent dat we van 18.00 t/m 01.00 op het politiebureau hebben gezeten om aangifte te doen. 02.00 terug in het hostel om rond 04.00 weer te vertrekken voor onze overtocht, helaas dus zonder camera. Ach, er hadden ergere dingen kunnen gebeuren.

23 december, de eerste dag van 6 briljante dagen. Denk aan de blauwste zee ooit, de kleinste onbewoonde witte palmeilandjes, zon, verse kreeft, sashimi van tonijn en zalm, rum, biertjes, kampvuurtjes en jeu de cocosboules! Denk daarbij 8 fijne medereizigers, een kapitein die meer tequila achterover hakt dan Andre Hazes pilsjes en je hebt een beeld van onze kerst!

6 dagen lang met 2 gekke Canadezen, 2 Amsterdamse dames, 2 Australische dames een Japanner en mijn Zwitserse broer op een zeilboot door de Caribische zee!
Wat een heerlijke dagen waren dit en gelukkig hebben we dankzij onze medereizigers wel mooie foto's! Die kunnen een beter beeld geven van de San Blas eilanden!!!!!

Inmiddels zitten we alweer diep in Colombia en hebben we onze eerste stappen in Zuid Amerika gezet. Dus ook hier weer volop genieten.