Ecuador

Buenas noches, althans voor mij. Terwijl ik dit schrijf is het 02:00 en zitten we in de bus van Trujillo naar Lima, oftewel Peru. Aangezien we pas 2 dagen in Peru zijn kunnen we hier nog niet veel over vertellen. Dit kunnen we inmiddels wel over Ecuador en de Galapagoseilanden.

Ecuador was de volgende bestemming na Colombia en we hadden hoge verwachtingen.

Eerste bestemming was de traditionele stad Otavalo in het noorden van Ecuador. Dit staat bekend om zijn bijzondere zaterdagmarkt, dus wij kwamen keurig op zondag aan. Gelukkig is er elke dag een flinke markt en dat is maar goed ook. Na Midden Amerika en Colombia waar het heerlijk warm was, is het in Otavalo een stuk frisser inclusief voldoende regen. Goed, het ligt ook op zo'n 2300 meter maar toch, het is Zuid Amerika. Uiteraard hadden wij geen enkel kledingstuk dat ons warm kon houden tegen deze kou dus meteen de eerste dag het volgende gekocht: 2 mutsen, 2 truien, 1 paar handschoenen en een sjaal. Jassen zijn nauwelijks te krijgen dus dat wordt kleren stapelen!

Na een paar fijne dagen, de omgeving van Otavalo met zijn meren, bergen, kraters en condorpark onveilig gemaakt te hebben, besluiten we nog even langs het nog traditionelere dorp Peguche te gaan. Hier wederom een paar heerlijke dagen en meegeholpen met het koken van een pachamama voor 30 kids uit Quito. Dit is koken op een traditionele manier wat inhoudt dat al het eten in een gat in de grond wordt gestopt en vervolgens worden er slabladeren, hete stenen, doeken en zand overheen gelegd en 2 uur later eet je yuca, zoete aardappelen, groenten, kip, etc, Super om mee te maken. Op de laatste dag besluiten we nog even naar de markt in Otavalo terug te gaan om 3 hangmatten en nog wat kado's aan te schaffen.

Na een goede week is het tijd om verder te gaan en onze volgende bestemming is Quito. Zonder het bewust te doen, reizen we in Ecuador voornamelijk door de centrale highlands.

Quito heeft een koloniale oude binnenstad en we besluiten daar dan ook een leuk hotelletje te zoeken. We denken die te vinden op het megadrukke kruispunt van plaza San Blas. Wat we even niet door hadden, was dat we een kamer boekten in een hotel welke te boeken was voor 15 min, 1 uur, een halve dag en een dag. Dan zou er op zich wel een (rood) lampje moeten gaan branden....

We hadden in Quito een aantal missies en 1 daarvan was het zoeken/vinden van een nieuwe camera! Quito zou alles of niets worden op cameragebied dus we hebben een flinke klopjacht opgezet. Alle centro commerciales gaan we af maar vinden niets. We dachten daar de meeste kans te hebben dus zijn behoorlijk teleurgesteld wanneer we niets vinden. Uiteindelijk stappen we nog 1 klein fotozaakje binnen en daar vinden we onze nieuwe camera, helemaal gelukkig met onze nieuwere en betere Canon. Inmiddels kunnen we zeggen dat we blij zijn wat dagen opgeofferd te hebben want het is wel heeeeeel leuk om mooie foto's te maken.

In Quito besluiten we ook om wat spullen naar NL te sturen wat niet heel soepel gaat (al is t inmiddels wel aangekomen!). Wat doe je nog meer in Quito behalve de oude stad bewonderen? Juist, Cotopaxi beklimmen. Dit is eigenlijk niet klimmen want je wordt op 4500m afgezet en klimt tot 4800m, wat overigens best pittig is. Boven aangekomen klimmen we verder naar de gletsjer en staan we vol in de sneeuw en zijn we blij met onze nieuwe kleding. Op de terugweg worden we definitief overtuigd dat we naar de Galapagos MOETEN. Een medebeklimmer laat ons foto's zien en verteld dat je de Galapagos ook zonder cruise kunt bezichtigen. De volgende dag hebben we een ticket geboekt!!!!!

Na Quito besluiten we de Quilotoaloop te doen. Dit valt letterlijk in het water en mede daarom ook een beetje tegen dus door naar Baños. Baños staat bekend om zijn toerisme en zijn activiteiten en eenmaal daar besluiten we een ochtend te gaan raften. Super om te doen maar een level 3/4 rivier smaakt naar meer. Wederom hebben we hier weer veel regen waardoor we besluiten verder te gaan naar Riobamba om de trein te pakken naar Alausi en de Devils Nose. God wat een toeristentrap is dit en de helft van rit is dicht wegens verbouwingen. Ja, het is best mooi maar liever niet tussen busladingen Amerikaanse gepensioneerden....

Wegens de vele regen gaan we een stuk sneller dan verwacht en we besluiten door te gaan naar Cuenca. Dit is de 3de stad van Ecuador en bevalt ons goed. Het is hier warmer dan afgelopen weken dus dat is wel fijn. We gaan een dagje hiken in Las Cajas en klimmen nu echt tot 4300m!

Na een paar dagen Cuenca hebben we nog 2 dagen voor we naar de Galapagos vliegen dus we wippen ook nog even langs Guayaquil. Hier vandaan vertrekt ons vliegtuig. Guayaquil is de grootste stad van Ecuador en buiten de boulevard valt er weinig te beleven.

Al met al is Ecuador een bijzonder land maar heeft het ons niet zo geraakt als bijvoorbeeld Colombia. het weer heeft daar ook wel invloed op gehad. Gelukkig is Ecuador nog niet voorbij want we hebben de Galapagos nog, maar daarover de volgende keer.....