El Salvador en Nicaragua

OOOOOLLLLLLAAAAAADDDDDIIIIJJJEEEEE

We kwamen er net achter dat we op 31 okt voor het laatst wat hebben geschreven en dat houdt in dat we ook geen foto's meer hebben gedeeld. Dus nu weer verder met onze trip.

Na Semuc Champey zijn we via Antigua doorgereisd naar El Salvador. Afgelopen tijd wel wat dingen over gelezen maar absoluut geen duidelijk beeld van gekregen, gelukkig. Volledig blanco eerste plaats van bestemming, Santa Ana. Een wat grotere plaats zonder veel bijzonderheden.
Van hieruit verder naar Lago de Coatepeque! Naar het scheen een fantastisch meer met een bruisende boulevard, hotels, hostels, restaurants, bars, disco's en t huis van de voormalig president. Eenmaal aangekomen niets van dit alles, gelukkig.

Welkom in El Salvador!

Wat was er wel? Een zandweg met 1 hostel, 1 hotel, 1 restaurant, 2 comedors bij mensen thuis maar wel een fantastisch meer!

El S staat nog niet bekend om zijn bloeiende toerisme en dat maakt het zo'n boeiend land. Elke stad en elk dorp heeft wel wat hotels of restaurants maar de locale bevolking is er nog niet mee bezig. Ze vinden het fantastisch dat je er bent, zijn behulpzaam en vriendelijk maar willen niet direct geld aan je verdienen. Als je van luxe en comfort houdt is El S niet de plek. Voor ons daarentegen juist weer wel.
Na het Lago de Coatepeque zijn we verder gegaan naar Ruta de las Flores. 3 Kleine dorpjes waaronder Juayua. Hier waren we op een zaterdag en het blijkt dat ze daar elk weekend een soort Haarlem Culinair hebben! Zouden ze in A'dam ook moeten doen. Helemaal losgegaan op paella, vis, gamba's, biefstukken en biertjes.

Na dit briljante dorp in de bergen door naar Alegria. Een ander bergdorpje maar een heel stuk verder naar t zuiden en por supuesto, een Alegria culinair haha. Konden ons hart weer ophalen en onze buikjes vullen. Hier nog heerlijk door de natuur gewandeld, heel mooi uitzicht en n gifgroene laguna.

Helemaal in t zuiden vlakbij Golf de Fonseca ligt Playa Esteron. Eindelijk na weken van groene valleien, vulkanen en meren weer is wat dagen op t strand. Terecht gekomen bij La Tortuga Verde. Een hotel van een geflipte Amerikaan maar echt een TOP plek. Een heerlijk breed strand, hangmatten, lekker eten, golven om te leren surfen, alles was er. Hier dan ook 5 dagen gebleven... Dit was ook meteen t einde van El S en ja ook dit is weer goed bevallen. Boven verwachting, maar dat kon ook niet anders.

Na El S doormiddel van 8 verschillende bussen, via Honduras, door naar Nicaragua.

Afgelopen weken hebben we gespendeerd in Nica. Tegenstrijdige gevoelens komen bij ons boven, het land is divers met hoogtepunten als Granada, Lago de Ometepe en vooral de Corn Islands maar de mensen vielen een beetje tegen. Daarbij kwamen we ook voor hett eerst busladingen westerlingen tegen. En begrijpelijk dat zij hier zijn, de meeste hoogtepunten liggen dichtbij elkaar en het is een mooi land.
Eerste stad in Nica was voor ons Leon om vervolgens door te gaan naar Granada. Een beetje het zusje van Antigua. Mooie gebouwen, kerken en parken aan t Lago de Ometepe.

Na een bootreis van 5 uur over t meer, ja het meer is echt gigantisch, de boot doet doet er, van links naar rechts, 19 uur over, aangekomen op Isla de Ometepe. Hier hebben we 5 dagen rondgewandeld en gereden.
Op de eerste dag een crossmotor gehuurd, wat wel ff wennen was. Hiermee hebben we t hele eiland rondgereden.Het zuidereiland heeft geen wegen, eerder zandpaden die door de vele regen eerder riviertjes waren geworden. Laten we zeggen dat t een interessante uitdaging was die we dankzij de goede motor-rijd-kwaliteiten van Wout zonder kleerscheuren zijn doorgekomen.

Volgende dag samen met onze nieuwe vrienden de vulkaan Madera beklommen. Anita en Marthe (Amsterdammers) hadden 2 plekjes voor ons vrijgehouden dus wij de volgende ochtend om 5 uur in de pick up naar de vulkaan. Wat ons wachtte waren 4 zware, lange uren omhoog door de cloudforrests met maar 1 keer een Mirador (uitzichtpunt)! Vervolgens aangekomen op de top met krater waar niets te zien was door de mist (herkenbaar Tark). Helaas what comes up must come down. Dus ook 4 uur klauterend naar beneden. Wat een hel en wat een leermoment! We weten in ieder geval dat we de volgende keer dat we een vulkaan of berg beklimmen van tevoren vragen of er ook een beetje uitzicht is!

Na dit avontuur nog 2 dagen genoten van dit sprookjesachtig eiland. Hier ook besloten om nog wat langer in Nica te blijven en wel op Little Corn Island in de Caribische Zee.

Op de Corn Islands hebben we een week lang op t strand gelegen, kreeft gegeten, biertjes gedronken en op zee gevist! Jawel meer dan 20 snappers gevangen (Bennert, dit is toch anders dan in Nl) en die vervolgens laten bereiden en opgegeten.
The Corn Islands waren echt briljant en de foto's vertellen de rest. Zie foto hieronder voor onze boardingpasses!

Nu zijn we inmiddels in Costa Rica en benieuwd hoe het ons hier gaat bevallen. In ieder geval gaat t nog steeds uitstekend!